keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Turvallista työmatkaa

Nyt on ollut tosi vähän aikaa blogillekin kun mulle sattui työvuorolistojen vaihteessa peräkkäin kuusi iltavuoroa ja tuntuu siltä kun olisin vaan nukkunut ja ollut töissä. No nyt on urakka ohi ja selvisin siitä, vaikka alkoikin jo rasittaa aika lailla. Ja edessä on yksi vapaapäivä...
Mutta mä oon kuitenkin nyt ehtinyt satsata tuohon työmatkapyöräilyyn, koska iltaisin on jo pilkkopimeää.


Vanha kunnon kukkakypärä on vähän naarmuuntunut, mutta edelleen käytössä, vaikka täytyy tunnustaa että ihan kuumimmilla kesäkeleillä se jäi matkasta. Halusin aikoinaan oikein näkyvän kypärän siinä vaiheessa kun taivuin sellaista ylipäätään käyttämään. Mutta aika monta tarinaa pyöräilyonnettomuuksista olen kuullut, että kyllä se vaan tärkeää on kypärää käyttää.


Nyt sitten päädyin ottamaan järeämmät aseet käyttöön ja tilasin SPR:ltä heijastinliivin. Googlailin mistä niitä löytyy ja silmiin osui musta malli ja halusin heti ehdottomasti sellaisen mieluummin kuin räikeänkeltaisen. Irtoheijastimet tuppaavat aina putoamaan ja hukkumaan mulla ja nyt varsinkin oon pelännyt ihan tosissani, koska mun reitin varrella on ollut aivan pimeä pätkä pyörätietä tunnelityömaan takia. Uusi musta asvaltti, iso sorakasa joka peittää autotieltä loistavat valot sekä pimeä kummitusmainen tikkutehdas on ollut vaarallinen yhdistelmä; hyvä kun erottaa missä tie kulkee ja koko ajan saa pelätä että joku tulee vastaan ilman lamppua tai heijastimia...
Onneksi asia korjattiin eilen, työkaveri ainakin aikoi tehdä siitä ilmoituksen, joten olisikohan se auttanut.


Ja vielä tuli hankittua uusi sadeviitta suojaamaan syyssateilta, tietenkin leopardia. Mulla on ollut monta vuotta käytössä mieleinen Marimekon sadetakki, mutta nyt se on alkanut päästää vettä läpi. Olisikohan siitä joku käsittely kulunut ajan saatossa, mua kyllä harmittaa kun se on ollut niin kiva ja paljon käytössä.
Näillä nyt pitäisi selvitä pimeä syksy, sitten kun tulee lunta ja valoa sen myötä laitan taas pyörän talvilevolle. Jonain vuonna on voinut kyllä pyöräillä vielä pitkälle joulukuuhunkin saakka, saa nähdä miten nyt käy.

2 kommenttia:

  1. Hyvät varusteet! Kypärä on hieno ja tuo musta heijastinliivihän on yllättävän siedettävän näköinen siihen keltaiseen verrattuna. Itseäni kauhistuttaa aina syys pimeillä se, että niin moni on liikkeellä ilman minkäänlaista heijastinta. Tokihan se on välillä vähän ongelma, että minkälaisen laittaa kiinni vaikka uutukaiseen talvitakkiin, mutta on se halpa ja näppärä keino lisätä omaa turvallisuutta.

    VastaaPoista
  2. Mä innostuin heti tosta mustasta liivistä, ei oo niin tietyömiehen näköinen vaikutelma, kehtaa laittaa ehkä koiralenkillekin...

    VastaaPoista